-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:41042 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:27

هدف سياسي مشخصي كه در زندگي امامان شيعه: دنبال ميشد چه بود؟

امام به معناي پيشوا و به كسي كه از او پيروي ميكنند گفته ميشود.(ر. ك: مفردات الفاظ قرآن، راغب اصفهاني، ص 20، دارالكاتب العربي، بيروت.)

حضرت امام خميني; در مصاحبهاي با يكي از خبرنگاران خارجي در مقابل خواسته آن خبرنگار كه وقتي ميپرسد: ممكن است معناي دقيق امام را تشريح كنيد؟ در پاسخ ميفرمايد: امام به معناي پيشوا و كسي كه جمعي را در جهتي هدايت و رهبري ميكند و امام بيان كننده خط مشي شيعه و حزب اللّه و رهبري كننده اين تشكيلات بزرگ فراگير است كه تمامي وظائف آنان را از كتاب و سنت پيامبر اكرمدر زمانهاي مختلف و شرايط مختلف اجتهاد و استنباط ميكند و به آنان ابلاغ مينمايد (صحيفه امام خميني;، ج 5، ص 408، مصاحبه تاريخ 19/10/1357، مؤسسه نشر و تنظيم آثار حضرت امام خميني;.

امام الگوي انسان در زندگي و ملاك و ميزان او در موضعگيريها و جهتگيريهاي رفتاري او است، هركس براي خود امام و الگويي را برميگزيند و جوامع بشري همواره بر گرد محوري كه به آن امام يا پيشوا گفته ميشود، گرد آمده و هر يك از افراد اين مجموعه رفتار و كردار خود را با او تطبيق ميدهد. خداوند متعال ميفرمايد: يَوْمَ نَدْعُواْ كُلَّ أُنَاسِ بِإِمَـَمِهِم...;(اسرأ،71) به ياد آوريد روزي را كه هر گروهي را با پيشوايشان ميخوانيم... در واقع امام سر دسته و مسئول يك گروه و جمعيت است و در اينجا بين جمعيتهاي برحق و ناحق فرقي نيست، البته اگر جمعيت و يا گروهي از مردم پيشواي ناشايست و ستمگري برگزينند، خود نيز بايد پاسخگوي عواقب زيانبار آن باشند; زيرا خداوند متعال در اين ميان افرادي را براي امامت و رهبري انسانها به سوي سعادت و كمال و خوشبختي برگزيده و آنان را با صفات و شرايط ويژه به مردم معرفي نموده است.

خداوند متعال ميفرمايد: وَ جَعَلْنَـَهُمْ أَغمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَ أَوْحَيْنَآ إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَ َتِ وَ إِقَامَ الصَّلَوَةِ وَ إِيتَآءَ الزَّكَوَةِ وَ كَانُواْ لَنَا عَـَبِدِين;(انبيأ،73) و آنها را پيشواياني قرار داديم كه به فرمان ما ]مردم را[ هدايت ميكردند و انجام كارهاي نيك و برپا داشتن نماز و اداي زكات را به آنها وحي كرديم و آنها فقط مرا عبادت ميكردند. پس امام برنامههاي الهي را از طريق حكومت و غيره... به مرحلة اجرا درمي آورد و مربي و مجري احكام و برنامههاي خداوند و پرورش دهنده انسانها هستند.(ر. ك: تفسير نمونه، آية اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 13، ص 455 - 456، دارالكتب الاسلامية.) و بشريت در ميان حجابهاي ظلماني و تاريكيهاي جهل به چنين مربيان و راهنماياني نيازمند است و امام در هر جامعهاي ميتواند نقش بسيار مفيد و حياتي داشته باشد، چون هر حركتي چه مادي و چه معنوي به راه، وسيله، هدف و رهبر نياز دارد، و انسان به عنوان گل سر سبد مخلوقات، براي عبادت خدا و حركت به سوي او و رسيدن به كمال، از همه مهمتر به رهبري آگاه و معصوم نياز دارد كه او را راهنمايي كند.

حضرت امام محمد باقر7 ميفرمايد: خداوند متعال ميفرمايد: هر جمعيتي كه رهبري ستمگر را بپذيرد مورد عذاب و غضب من هستند، گرچه كارنامه آن مردم نيكو باشد و خودشان باتقوا باشند. و برعكس هرگاه مردمي رهبري امام عادلي كه از طرف خداوند است را بپذيرند، مورد عفو و لطف من هستند گرچه آن مردم نسبت به خويشتن ظلم كرده و داراي رفتار بدي باشند.(الكافي، محمد بن يعقوب كليني، رحمه اللّه، ج 1، ص 376، دارالكتب الاسلامية، تهران / ر. ك: درسهايي از قرآن. (امامت)، محسن قرائتي، ص 386 - 429، انتشارات اسلامي وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم.)

بنابراين، مهمترين اهداف امامان معصوم: كه به دنبال آن بوده و هستند عبارتند از: 1. حاكميت دين و قوانين الهي بر اجتماع 2. استقرار و امنيت كامل در همه جا. 3. عبادت خالصانه پروردگار و برچيده شدن آثار شرك و بتپرستي 4. تعليم و تربيت و رشد جامعه در جنبههاي علمي و اخلاقي 5. تأمين آزاديهاي انساني و نفي هرگونه اسارت و استعمار انسانها; 6. اقامه عدل و داد و عدالت اجتماعي در تمام سطوح جامعه و...(ر. ك: پيام قرآن، همان، ص 37 - 38.).

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.